BLOG PRZENIESIONY NA NOWY ADRES:
http://robert.skarzycki.pl/blog/naszynach/

wtorek, 15 marca 2011

II linia metra w Warszawie

Ostatnio często piszę o metrze, pozwolę sobie więc kontynuować ten wątek - i polecić stronę ZTM o II linii metra, a zwłaszcza wizualizacje budowanego odcinka.
Miłej lektury i miłego oglądania!

sobota, 12 marca 2011

Reaktywacja połączeń kolejowych do Zamościa!

Na stronie Przewozów Regionalnych znalazłem następującą informację:


Podpisana właśnie umowa roczna zakłada reaktywację kolejowego ruchu regionalnego na trasach z Lublina do Zamościa i Bełżca (a przy okazji wprowadzenie bezpośredniego połączenia dwóch byłych miast wojewódzkich: Zamościa i Chełma). Nowoczesne autobusy szynowe trzykrotnie w ciągu doby będą dowozić zamościan do stolicy województwa, a przy tym ważnego węzła przesiadkowego. Jednocześnie turystom umożliwią dojazd pociągiem do Padwy Północy – jak, z uwagi na walory architektoniczne typowe dla włoskiego renesansu, określany jest Zamość – oraz na Roztocze. Pociągi do Bełżca mają wrócić już pod koniec kwietnia, a do Zamościa w czerwcu.


Jest to fantastyczna wiadomość! Odkąd kilka lat temu skasowano połączenia kolejowe do Zamościa, nie było sposobu na dotarcie w wygodnych warunkach do tego pięknego miasta: sam miałem z tym problem w zeszłym roku, gdy planowałem udać się na rowerową wycieczkę po Roztoczu - roweru do PKSu nie zapakuję, a z Lublina do Zamościa jest spory kawałek. W tej sytuacji chyba w tym roku tego typu wyprawa ma szanse powodzenia. :)

czwartek, 3 marca 2011

Metro w Kopenhadze

Ciekawostka z Danii. W Kopenhadze istnieją dwie linie metra, które zostało uruchomione w 2002 r. Łącznie ma 22 stacje i 21 km długości. Część stacji i pociągów jest w pełni zautomatyzowana, tzn. pociągi jeżdżą bez maszynistów. Dla bezpieczeństwa podróżnych na stacjach zastosowano szklane przegrody, oddzielające peron od toru (dzięki temu nikt nie wpadnie pod koła pociągu). Pociągi zatrzymują się dokładnie w tym samym miejscu, w momencie zatrzymania pociągu otwierają się drzwi pociągu i drzwi w przegrodzie. Wyobrażenie o tym wynalazku można sobie wyrobić oglądając to zdjęcie.
Jak dla mnie - bomba! Może i warszawskim metrze przydałaby się taka automatyzacja?