BLOG PRZENIESIONY NA NOWY ADRES:
http://robert.skarzycki.pl/blog/naszynach/

poniedziałek, 1 sierpnia 2011

"Przesuwamy stacje": Warszawa Zoo

Tym postem rozpoczynam serię propozycji przebudowy kilku przystanków kolejowych w Warszawie. Wystarczy pobieżne spojrzenie na mapę, aby przekonać się, że większość z nich jest kompletnie źle zlokalizowana, z dala od dogodnej komunikacji, bez przemyślanych ciągów dla pieszych (schodów/wejść na perony etc.). Nawet przy obecnym wykorzystaniu - a wiadomo, że np. spora część stacji linii obwodowej nie objawia zbyt dużego ruchu pasażerskiego - jest to uciążliwe i utrudnia przekonanie pasażerów, że warto jeździć koleją. Jeśli zaś pomyślimy o wykorzystaniu tych przystanków jako stacji kolei miejskiej - potrzeba ich przebudowy staje się koniecznością.
(Ta i kolejne propozycje są elementem mojej koncepcji rozwiązania komunikacji aglomeracyjnej w Warszawie, którą niedługo przedstawię.)

WARSZAWA ZOO

Obecne wady:
- zbytnie przesunięcie stacji w kierunku Wisły, co oddala ją od co najmniej połowy węzła przy rondzie Starzyńskiego (dogodne dojście jest jedynie z tych przystanków tramwajowych i autobusowych, które znajdują się po zachodniej stronie ronda);
- przejście na poziomie torów - i niebezpieczne, i komplikujące ruch pociągów;
- niefunkcjonalne wykorzystanie peronu - w 99% wykorzystywane jest wejście od wschodniego czoła peronu, przez co pasażerowie grupują się właśnie na jednym końcu peronu.

Moja propozycja:


Jako podkład wykorzystano mapę z serwisu Google Maps - na zasadzie cytatu.

Opis:
Przesuwamy peron o 200 m (długość peronu - widać to na zdjęciu, że proponowane perony zaczynać by się mogły w tym miejscu, gdzie obecny się kończy) w kierunku wschodnim. Wybrałem opcję dwóch peronów krawędziowych ze względu na - tak mi się wydaje - łatwiejsze wykonanie: wystarczy poszerzyć obecny wiadukt nad ul. Jagiellońską poprzez dobudowanie z obu stron wiaduktów, "przyklejonych" do obecnego, na których właśnie znajdą się perony. Uznałem, że jest to łatwiejsze (i w sumie nie wymagające zablokowania ruchu kolejowego na tej linii) i pewnie tańsze rozwiązanie.
Ponadto w miejscu obecnego wejścia na peron (z ul. Starzyńskiego) powinien być wybudowany przepust przez nasyp (taki jaki jest - był? - przy stacji Warszawa Stadion). Podobny przepust i wejście na perony powinny znajdować się przy nowym, wschodnim czole peronów.
Jako alternatywę można rozważyć również jeden peron wyspowy - zapewne oszczędzi się w ten sposób trochę miejsca (jeden peron wspólny to mniejsza szerokość niż suma dwóch oddzielnych), co mogłoby być istotne, jeśli uwzględnimy konieczność położenia obok drugiej pary torów (dla ruchu nie-SKM-kowego).

Uzyskane korzyści:
+ dogodne dojście z obu - zachodniej i wschodniej - stron kompleksu przystanków przy rondzie Starzyńskiego; dzięki temu uzyskujemy możliwość wygodnych i szybkich przesiadek.
+ bezpieczne przejście w 2 przepustach w nasypie - a więc pod torami: likwidujemy niebezpieczne przejście w poziomie szyn;
+ "wynurzamy" stację z drzew, które porastają nasyp w kierunku ku Wiśle: dzięki temu, że stacja będzie umieszczona nad przejazdem ul. Jagiellońskiej potencjalni pasażerowie łatwiej będą mogli do niej trafić i lepiej kojarzyć jej lokalizację; ponadto uzyskujemy przejście-kładkę (przez perony) nad ul. Jagiellońską, która może służyć i normalnej komunikacji pieszej, a i może się z niej roztaczać ciekawy widok na ul. Jagiellońską i całe rondo Starzyńskiego.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz